SEO Optimalisatie en meer termen die niet kloppen

Het kan niet anders dan dat je weleens wat gehoord hebt over SEO, maar wat is SEO nou eigenlijk? SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands dus. Maar in de markt worden ook veel andere termen gebruikt die niet helemaal correct zijn.

Zoekmachine optimalisatie en adverteren

Bij zoekmachine optimalisatie hebben we het in tegenstelling tot zoekmachine adverteren (de advertenties in Google (Google AdWords)) over de gratis zoekresultaten. Deze vind je op de resultatenpagina onder de advertenties. Van de gebruikers van een zoekmachine klikt zo’n 30% op de advertenties, het merendeel klikt dus nog steeds op de resultaten onder de zoekmachines. Voor die gratis zoekresultaten (ook wel organische resultaten genoemd) hoef je dus niet per klik aan Google (of een andere zoekmachine) te betalen.

In concurrerende branches betaal je indirect natuurlijk wel voor die ‘gratis’ zoekresultaten want je zal er veel tijd en energie in moeten steken of iemand voor in moeten huren om je bovenaan te krijgen.

SEO optimalisatie

SEO optimalisatie is wellicht wel de meest gebruikte term die de lading niet dekt. Taaltechnisch gezien zou dit namelijk de optimalisatie van een optimalisatie moeten zijn. Als je dat nodig hebt is de (vorige) optimalisatie niet helemaal optimaal verlopen 😉

Google optimalisatie

Een website optimaliseren voor Google is één ding, maar Google zelf optimaliseren? Het zou wel geweldig zijn als we Google zouden kunnen optimaliseren. Weg met de advertenties en Google snel beter nederlands leren, want engels gaat vaak prima, maar andere talen …, daar heeft Google toch nog steeds moeite mee.

Gewoon hoger in Google

Uiteindelijk bedoelt iedereen natuurlijk hetzelfde en wil iedereen hoger of bovenaan in Google komen. Of Bing, DuckDuckGo of Ecosia natuurlijk, maar laten we eerlijk zijn in Nederland stellen die andere zoekmachines weinig voor qua volume.

In het buitenland heb je dan nog 2 flinke zoekmachines: Yandex (Rusland) en Baidu (China).

Waarom SEO?

Er zijn meerdere redenen om überhaupt aan de slag te gaan met SEO. De belangrijkste is dat zo’n 90% van de Nederlanders zijn of haar customer journey in Google start. Dit doen ze zelfs als ze op zoek zijn naar een offline locatie zoals een winkel of restaurant.

Binnen online marketing blijkt ook nog eens dat bezoekers vanuit de gratis zoekresultaten van Google vaak voor meer conversie zorgen dan bezoekers die via advertenties of social media komen.